MOT på Vemmelev Skole - mod på skemaet

Vemmelev Skole i TV 2 Nyhederne

Vi bliver så stolte, nå vi oplever, at MOT er en fælles sag for os og vores skoler. Det bliver tydeligt en helt almindelig søndag aften, når elever og deres MOT Coach fra Vemmelev Skole toner frem på skærmen i TV 2’s 19-Nyheder i et modigt feel good indslag inden vejrudsigten. Og så varmer det om hjertet, når Viktor fra 7.B ytrer: “Jeg synes, at alle skoler burde have MOT, for det er virkelig godt”.

I indslaget er dagens MOT Tema i 7.B “Værdifuld”. “Eleverne kommer gennem nogle øvelser, som skal gøre det klart for dem, hvilken værdi de hver især har, men også hvilke værdier andre har. Alle har noget at give til fællesskabet, og det er vigtigt, at de lærer det”, siger klassens MOT Coach Malou Dybdal. I dagens lektion skal eleverne igennem en masse forskellige øvelser, der alle sammen sætter perspektiv på dagens tema.

I en af øvelserne får eleverne et vilkårligt tal i panden fra 1 - 6. Dem, der har nr. 6, skal have en masse positiv opmærksomhed, mens dem, der har nr. 1, helt skal ignoreres. Dem, der har de mellemliggende tal, rangerer mellem meget positiv opmærksomhed til ingen opmærksomhed. “Pointen er, at jeg skaber et tydeligt hierarki, og dermed kommer eleverne til at opleve på egen krop, at det ikke altid er sjovt hverken at være den populære, eller den, som holdes udenfor”, fortæller Malou.

Vemmelev Skole har haft MOT på skemaet de sidste fire år. “Tit sætter man ind, når der er nogle problemer i en klasse, men ved at vi har MOT, arbejder vi egentligt med trivselsbegrebet på en anden måde, og derfor har det en gavnlig virkning”. I MOT arbejder vi nemlig forebyggende ved at ruste de unge til at stå imod de udfordringer, de måtte møde på deres vej i en til tider svær ungdom. Et koncept, som også skolens elever er glade for: “Jeg synes, at det er fedt at have MOT. Jeg føler, at det nogle gange styrker sammenholdet i klassen, for jeg har blandt andet lært at invitere alle med indenfor i fællesskabet”, siger Viktor, som er elev i 7.B.

Spørger man skoleleder Emil Krapper, er MOT på Vemmelev Skole kommet for at blive: “MOT er jo ikke nogen mirakelkur i forhold til at løse trivselsproblematikker, der er akutte i en klasse. Men det er med til at styrke eleverne til at kunne være modstandsdygtige i forhold til de situationer, som de vil opleve senere hen i livet eller nu”.

I februar præsenterede Trivselskommissionen 35 anbefalinger til at højne trivslen blandt unge og børn. Her lød en af anbefalingerne at give plads til karakterdannelse i skolen – en anbefaling som undervisningen i MOT understøtter: “Formålet med at have MOT er at fortælle de unge mennesker, at man kommer til at være sårbar i perioder af sit liv, men også at man kan være robust, og at de to ting faktisk hænger sammen. Vi kommer ikke igennem livet, uden at vi får nogle knubs, og så må vi rejse os op og komme videre”, siger MOT Coach Malou Dybdal.

Dagens MOT Time slutter med øvelsen “Flybenzin”. Alle elever får klistret et stykke papir på ryggen, og nu gælder det om at tanke hinanden op med flybenzin af positive udsagn. “Jeg fik blandt andet at vide, at jeg er sjov og altid i godt humør. Det er jeg glad for at få at vide, for det vil jeg gerne være”, siger Viktor, elev i 7.B.

Spørger man Viktor, er hans holdning til MOT klar: “Jeg synes, at alle skoler burde have MOT, for det er virkelig godt”.  

Mangler du et positivt indspark til din dag? Så kan du se hele indslaget fra TV2 ØST på linket her: https://www.tv2east.dk/slagelse/nyt-fag-pa-skemaet-det-handler-om-mod-1a0f6

Har jeres skole også en god MOT Historie, I gerne vil fortælle videre, så tøv ikke med at kontakte os på info@motdanmark.dk. Vi glæder os til at høre og dele jeres oplevelser.

Ved at klikke på "Accepter alle cookies" accepterer du, at der gemmes cookies på din enhed for at forbedre webstedets navigation, analysere webstedets brug og hjælpe med vores markedsføringsindsats. Se vores Privatlivspolitik for mere information.