
Forskning i SUPER!!
Det er noget af det, Ingrid L. Djupegot, forsker vedHøgskulen på Vestlandet, nu undersøger i et igangværende forskningsprojekt isamarbejde med MOT Norge, Folkehelseforeningen og med støtte fra StiftelsenDam.
Projektet tager udgangspunkt i programmet SUPER!!, etstruktureret program for social emotionel læring for 0. – 3. klasse. Programmeter udviklet af MOT Norge i en treårs periode og kører nu på første år iDanmark. Målet med programmet er at give børn værktøjer til at udvikle psykiskmodstandskraft og forebygge social eksklusion. SUPER!! bygger på teoretiskeprincipper som vækstorienteret tankesæt, vedholdenhed og mestringstro, oglægger vægt på temaer som ligeværd, sociale kompetencer, selvværd oglivsmestring.
Gennem spørgeskemaer og semistrukturerede interviews ifokusgrupper ønsker Djupegot at finde ud af, hvilke faktorer der fremmer oghæmmer en vellykket implementering af programmer som SUPER!!.
Foreløbige fund peger på, at skoler lykkes godt, nårprogrammet ejes af hele personalet, og når ledelsen er aktivt involveret iopfølgningen af programmet over tid. En intern kultur for systematisk oplæring,kollegavejledning, erfaringsdeling og samarbejde ser ud til at spille en særligvigtig rolle for implementeringen. På skoler med høj grad af implementering erarbejdet med programmet en integreret del af skolehverdagen, hvor SUPER!! giveransatte og elever et fælles sprog i arbejdet med social og emotionel udvikling,løfter indsatsen frem i fællesskab, støtter hinanden i undervisningen og har enledelse, der følger aktivt op over tid.
De videre analyser skal give dybere indsigt i, hvordanSUPER!! påvirker elevernes sociale emotionelle udvikling, og hvorvidt der ersammenhæng mellem skolens implementering af programmet og graden af social ogemotionel læring blandt eleverne.