Et af MOT-modulerne handler om støttende fællesskaber, hvor klassen blandt andet skal samarbejde om at holde bolden i luften så længe som muligt

Elever på EUD øver sig i at være modige

Kan MOT’s træningsprogrammer også gøre en forskel for unge studerende på erhvervsuddannelserne? Det er vi godt i gang med at undersøge med vores pilotprojekt ”Mod på EUD”, som er støttet af Tuborgfondet. De foreløbige resultater viser en positiv effekt.

Siden august 2023 har 13 klasser på henholdsvis EUC NORD i Hjørring og Aarhus TECH fulgt skemalagte MOT-moduler. Vores eksterneanalysepartner Pluss har sideløbende fulgt op med interviews og surveys, og de foreløbige resultater peger i en positiv retning. Meget tyder altså på, at MOT også har sin berettigelse på danske erhvervsuddannelser.  

“MOD på EUD” er et pilotprojekt, som er støttet af Tuborgfondet med 1,7 mio. kr. Projektet løber over 2 år, hvor målet er at undersøge, om skemalagte moduler, der fokuserer på at styrke elevernes mod, bidrager til et styrket sammenhold i klasserne, en øget trivsel og en højere gennemførselsprocent.

De specialudviklede programmer til eleverne på de to erhvervsuddannelser indeholder samarbejdsøvelser med relation til lærepladsen og elevens kommende chef/mester, om at tage ansvar og sige fra, øvelser med fokus på relationer og venskaber i en social kontekst samt opbygning af eget og andres selvværd. Med andre ord øvelser, som er relaterbare og virkelighedsnære i elevernes liv lige nu.

Med MOD på skemaet er målet at understøtte en kultur, hvor eleverne tør være mere aktive i undervisningen, række ud til hinanden når hverdagen er svær og tro mere på sig selv.

Siden august har vi i MOT Danmark gennemført de første 6 moduler, og eleverne har taget rigtig godt imod det nye. De giver udtryk for, at det er sjovt at have MOT på skemaet og blive skubbet ud af comfortzonen, og at de lærer hinanden bedre at kende. Flere siger, at det smitter positivt af på sammenholdet, at det er blevet mere naturligt at sige positive ting til hinanden og række ud.  

Der er også positiv feedback fra lærerne omkring MOT-klasserne. Alle giver udtryk for, at de selv er blevet inspireret til at arbejde mere målrettet med at styrke elevernes trivsel. Mere end halvdelen mener, at målrettet trivselsarbejde hænger sammen med rekruttering og tilknytning af eleverne.

Samlet set giver de foreløbige erfaringer, feedback og resultater os endnu mere mod på at fortsætte projektet. Næste store skridt er rekruttering af MOT-coaches blandt lærere, studievejledere og pædagogisk personale på skolerne, som skal uddannes til at undervise i MOT fremadrettet. De første har allerede givet positivt tilsagn om at blive MOT-coach, og med den generelle energi og entusiasme, der er blandt personale og elever, ser fremtiden for projektet meget lys ud.

Læs og hør mere om projektet på TV2 Nord, og hvordan MOT-eleverne Matilde, Jasmin og Simone træner mod i skoletiden. Indslaget er lavet i efteråret 2023 efter de første moduler med MOD på skemaet på EUC NORD.

Ved at klikke på "Accepter alle cookies" accepterer du, at der gemmes cookies på din enhed for at forbedre webstedets navigation, analysere webstedets brug og hjælpe med vores markedsføringsindsats. Se vores Privatlivspolitik for mere information.