På Aarhus Privatskole består MOT-teamet af fire MOT-coaches, som underviser i MOT på tværs af klasserne i udskolingen. Fra venstre ses: Thomas, Mette, Lars og Marie Louise.

Det kræver også mod at være MOT-coach

På Aarhus Privatskole består MOT-teamet af fire MOT-coaches, som underviser i MOT på tværs af klasserne i udskolingen. Fra venstre ses: Thomas, Mette, Lars og Marie Louise. Lars var en af skolens første MOT-coaches, der blev uddannet. Ifølge Lars er MOT-coach rollen ikke nødvendigvis en rolle, alle lige brænder for.

Lars Krejberg er MOT-koordinator og MOT-coach på Aarhus Privatskole, som er en af de første MOT-skoler i Danmark. Lars var en af skolens første MOT-coaches, der blev uddannet og har senere også taget MOT-koordinator rollen på sig.  

At være MOT-coach er ikke nødvendigvis en rolle, alle har lyst til og brænder for. Ikke fordi at trivselsarbejde er fremmed for lærer eller pædagoger, men MOT-coach rollen kræver, at man møder eleverne på en anden måde.  

"Du skal som MOT-coach selv stå inde for MOT’s værdier, ellers virker det ikke på de unge. De mærker hurtigt, hvis du faker den. Som MOT-coach skal du selv turde være modig og være aktiv i de øvelser, som du laver med de unge. Det, synes jeg personligt, er fedt. Du sætter jo selv scenen for, hvor seriøst det skal være. Hvis du giver noget af dig selv, så får du også noget tilbage. Jeg plejer at fortælle om dengang min far døde, da jeg selv gik i 8. klasse. Det er en historie, der er svær at grine af og er samtidig med til at skabe et trygt rum".

På Aarhus Privatskole er de i alt fire MOT-coaches, som underviser i MOT på tværs af klasser i udskolingen. Ved siden af MOT-modulerne arbejder Lars og resten af MOT-teamet også med at udbrede læring og erfaringer fra MOT-programmet til resten af skolen. Fx til personalemøder, hvor alle lærerne selv prøver kræfter med nogle af MOT-øvelserne. Eller når 9. klasserne er på besøg i de små klasser for at lege med dem på “Mod til at glæde dagen”, mens 8. klaserne besøger det lokale plejehjem. Alt sammen aktiviteter der udspringer fra MOT og er med til at skabe et fælles sprog og nogle fælles værdier.

"I min optik er MOT relevant for alle. Modulerne er tilrettelagt, så temaerne rammer de unge, der hvor de er i livet. I 9. klasse kan de fx bedre reflektere end i 7. klasse, og det er fedt at se den effekt og udvikling, som MOT har på eleverne. Selv de elever, der lige skal spille lidt hårde i starten, bliver omvendt. Samtidig bygger det bro ned til de mindre årgange. Men det vigtigste er, at eleverne glæder sig til at have MOT, og mange går meget op i også at gøre det synligt ved at bruge deres MOT keyhanger og armbånd. Det er fedt."  

At MOT er vigtigt på Aarhus Privatskole er der ingen tvivl om, og lige nu ser Lars og resten af teamet frem til næste skoleår, hvor de nye MOT-moduler skal tages i brug.  

Ved at klikke på "Accepter alle cookies" accepterer du, at der gemmes cookies på din enhed for at forbedre webstedets navigation, analysere webstedets brug og hjælpe med vores markedsføringsindsats. Se vores Privatlivspolitik for mere information.